År: 2019
2019
Mai
OVERSIKT OVER PROGRAM I FERIEKOLONIEN
Mandag 20.05.2019
Sommerens beste sommersted har gratis konserter og andre arrangementer under seilet i kolonien. Her er noe av det som skjer:
Fredag 24. mai: Åpning av Nattajzz og konsert med Datatyr. Kl. 19.00. Gratis.
Lørdag 25. mai: Garrubo, med Johannes Aagard, Torkil Hjelle, Isach Skeidsvoll, Martin Wright og Gabriela Garrubo. Kl 19. Gratis.
Søndag 26. mai: Bergen Ungdomsstorband. Kl. 14.30. Gratis
Mandag 27. mai. Bergen Yoga Band, med HP Gundersen, Nora Zheng, David Vogt, Kåre Sandvik. Kl. 18.00.
Onsdag 29. mai: Toivo, med Arne Toivo Sandberg, Andreas Hatzikiriakidis, Aksel Røed, Mathias Marstrander og Sigurd Steinkopf. Kl. 19. Gratis.
Fredag 31. mai: Ølsmaking med Ekangersmuget kl. 17.30 (billetter) + Jazzquiz med live musikk kl. 19.00.
Lørdag 1. juni: Jørgen Sandvik Permanent Vacation, med Anders Bitustøyl, Jan Petter Myklestad, Nils Are Drønen og Jørgen Sandvik. Kl. 19.00. Gratis.
Fredag 14. juni: «Fruity Loops» – smaking med Cask. Kl. 16.30. Billetter.
Lørdag 15. juni: Majhul – syrisk musikk. Kl. 19.00. Gratis.
Lørdag 15. mai: Mat i kolonien – ved Hallaisen. Hjemmelaget iskrem og diverse bao-buns.
Søndag 16. juni: Mat i kolonien – ved Hallasien. Hjemmelaget iskrem og diverse bao-buns.
Tirsdag 18. juni: Uflakks, med Solå og Amalie Holt Kleive. Kl. 19.00. Gratis.
Onsdag 19. juni: Geoff Berner konsert. Kl 19.00. Gratis.
Fredag 21. juni: Mat i kolonien – ved Hallaisen. Hjemmelaget iskrem og diverse bao-buns.
Fredag 21. juni: Super-G klubbkveld. Gratis.
Lørdag 22. juni: Mat i kolonien – ved Hallaisen.. Hjemmelaget iskrem og diverse bao-buns.
Søndag 23. juni: Mat i kolonien – ved Hallaisen. Hjemmelaget iskrem og diverse bao-buns.
Lørdag 22. juni: Tekst & Musikk med Finn Tokvam, Doddo og Helge Grønhaug. Kl. 19.00. Gratis.
Søndag 23. juni: Familiedag med bl.a. Beatles for born. Kl. 12.00-15.00. Gratis.
Onsdag 26. juni: Bergen Yoga band og yogatime til levende musikk. Kl. 18.00. Gratis.
Fredag 28. juni: No-Filter festivalen med popups, musikk, Landåspikenes bruktmarked m.m.
Fredag 28. juni: Øl-quiz med Bergen Ølfestival kl. 18.30.
Fredag 28. juni: «Sure oppstøt» – smaking med Cask. Kl. 16.30. Billetter.
Lørdag 29. juni: No-Filter festivalen med popups, musikk, Landåspikenes bruktmarked m.m. Gratis
Lørdag 29. juni. Konsert med Hearts of Fire kl. 19.00. Gratis.
Fredag og lørdag 5 + 6 juli: Retrospillfest med flipperspill, arkade, boksemaskin m.m. Kr. myntinnkast.
Fredag 9. august: «Hoppeslott» – smaking med Cask. Billetter.
Lørdag 20. juli: Jungelen-jam. Gratis.
Fredag 9. august: Sommerkonsert med BIT 20 Ensemble kl. 19.00. Gratis.
I tilfelle fælt vær flyttes arrangementene innendørs.
Mat og drikke
Ingen trenger være redde for å bli sultne for det blir masse god mat for både små og store mager. I kolonien blir det en egen konteiner med vegan-mat, tappanyaki grill, bålpanne for grill av pølser, og annet godt. Kafé Kippers har en stor sommermeny på restaurantdelen av kaien, og det blir såklart en egen konteinerbar med mange typer brus.
Åpningstider
Vi satser på å holde mest mulig åpent. Mandager vil være lukket, men hvis solen stråler så holder vi åpent likevel.
Tirsdag – fredag kl. 1500 – 22.00
Lørdag kl. 12.00 – 22.00
Søndag kl. 14.00 – 20.00
Alle tider er med værforbehold. Hvis det pøser og er kaldt så flytter vi arrangementer innendørs til kolonirommet like ved.
Hiv deg på en bysykkel og kom. Vi har sykkelparkering.
Vi treffes i kolonien på Verftet i sommer!
Sjekk alt som skjer på facebook og her.
Følg oss på facebook og abonner på arrangementer.
April
SOMMERENS BESTE SOMMERSTED!
Søndag 07.04.2019
Årets koloni er i emning! Vi lager utescene og leirplass ved vannkanten med stort seil, bålpanner, takterrasse, konteinere og scene. Akkurat som i fjor kan du slange deg i solstol, vugge i hengkøyer, nyte solen og bade i fjorden. Feriekolonien og alt som skjer er åpent for alle, uansett alder.
Masse gøy som skjer
Det blir gratis konserter og arrangementer gjennom hele sommeren, og offisiell åpning skjer 24. mai. Da flytter Nattjazz inn i kolonien og gir oss smakebiter fra program og sidekicks. Det blir konserter i helgene, salsadans om torsdagene, jevnlige smakinger og test av sensurert drikke, gigantlego for barn, yoga, quiz, kunst, markeder, spillfestival og DJ’s.
Allerede nå vil vi trekke frem det flonka nye konseptet «Tekst & musikk» der Finn Tokvam inviterer artister og kjente stemmer til en prat om musikk og det å skrive egne tekster. Lørdag 22. juni kommer Helge Grønhaug og Doddo Andersen til kolonien og lar oss høre deres tanker om tekst og musikk.
Den 19. juni kommer kanadiske Geoff Berner med sanger som kretser om det å holde hodet over vannet, tonesatt i sin særegene klezmer-punk-kanadiana-folk- stil. Han er tildelt Canadian Folk Music Award, Best Live Act, er en høyt ansett tekstforfatter og har turnert internasjonalt i en årrekke.
På Familiedagen søndag 23. juni kommer Jørgen Sandvik og kompisene med «Beatles for born» og spiller yeah yeah beep beep obladi oblada og andre favoritter som er poppis hos de små. Uflakks sveiver i gang konsert med unge musikere og band den 18. juni.
Mat og drikke
Ingen trenger være redde for å bli sultne for det blir masse god mat for både små og store mager. I kolonien blir det en helt egen konteiner med vegan-mat, det blir grill på kveldene med smaking av sensurert drikke og på godværsdager generellt, det blir pop-up mat og vegetartaco hver torsdag og på salsadanskvelder. Etter yogasessions blir det styrkende og forfriskende fruktsmoothie-special å få. Kafé Kippers har en stor sommermeny på restaurantdelen av kaien, og det blir såklart en egen konteinerbar med mange typer brus.
Åpningstider
Vi satser på å holde mest mulig åpent. Mandager vil være lukket, men hvis solen stråler så holder vi åpent.
Tirsdag – fredag kl. 1500 – 22.00
Lørdag kl. 12.00 – 22.00
Søndag kl. 14.00 – 20.00
Alle tider er med værforbehold. Hvis det pøser og er kaldt så flytter vi arrangementer innendørs til kolonirommet like ved.
Hiv deg på en bysykkel og kom. Vi har sykkelparkering.
Vi treffes i kolonien på Verftet i sommer!
Sjekk alt som skjer på facebook og her.
De fine og dyktige folka på Overhaus har laget designet for hele årets koloni!
Feriekolonien på USF er muligggjort med støtte fra Sparebanken Vest.
Mars
Ja vi elsker film! Flere festivaler på gang.
Mandag 11.03.2019
Arabisk Filmfest og Cine Latino latinamerikansk filmfestival står for døren i mars. Kom og se filmer om menneskers liv i andre deler av verden. Kom og se filmer du ikke ante at du ville se!
Besøkstallene øker i Cinemateket på USF. Folk vil tydeligvis se flere typer film enn de som vises på de store kinoene. I Cinemateket tilbys det nye dokumentarer, fiksjonsfilm, klassiske perler, kunstfilm og mye mere. Det er dedikerte mennesker som står bak og det merkes på aktiviteten og de mange som kommer hit for å se film. Ekte vare er alltid attraktivt!
Nykommeren Cine Latino er en minifilmfestival med nye latinamerikanske filmer. Håkon Tveit er superentusiast på vegne av latinamerikansk film og har satt sammen progammet som strekker seg over helgen 22-24. mars. Det lages over 600 filmer i året i regionen, men i 2018 kom kun én av disse på kino i Norge. Bergen Internasjonale Filmfestival og Håkon Tveit vil bøte på dette og tilbyr bergenserne flotte filmer fra en veldig talentfull region på stort lerret. Sjekk programmet her.
Helgen etterpå, 29-30. mars, starter Arabisk Filmfest. Her ser vi filmer som er laget i arabiske land, av arabiske regissører eller som på annen måte er knyttet til arabisk kultur, språk, diaspora eller landområde. Gjennom drama, komedier og dokumentarer får vi et unikt innblikk i arabisk kultur. Festivalen arrangeres av Arabisk Filmforening i Bergen, og programmet er satt sammen i samarbeid med Arabiske Filmdager i Oslo. Sjekk programmet her.
Januar
Ny USF-plakat er ute nå
Fredag 25.01.2019
Ronja Svenning Berge står bak den nye USF-plakaten. Snart ser du den på utvalgte steder i byen. Ta den med deg hvis du liker den!
Det er lenge siden USF har annonsert noe på papir. Vi gikk over til digital programinformasjon så snart vi hadde muligheten. Det var flere grunner til det. Det var lettvint, effektivt, miljøvennlig og mye billigere enn å kjøpe annonser i aviser og trykke programhefter og flyers som allikevel gikk i bosset. Så vi har levd papirløst i over 10 år, og hatt det helt fint. For et par år siden bestemte vi oss likevel for å lage sesongplakater. Vi hadde fulgt med på aktiviteten blant unge bergensbaserte designere og illustratører og så at kreativiteten og kvaliteten var skyhøy. Vi ville støtte disse dyktige folkene, og vi savnet den klassiske 50x70cm-plakaten med kvalitetstrykk og skikkelig papir – en sånn du vil ha på veggen hjemme.
(Vi gir bort et antall eksemplarer av plakaten. Du kan hente den i Kafé Kippers i dagene fremover).
Vi vil ha USF-plakat, tenkte vi og kontaktet Tord Torpe som vi kjente fra designinkubatoren på USF. Han var med, og ga oss bakoversveis allerede da han viste oss de første skissene.
I august 2016 kom den første plakaten fra trykkeriet og folk var henrykt. Tord lagde også neste plakaten for våren 2017. Og siden har vi fortsatt. Robert Høyem og Fredrik Rysjedal lagde de tre neste. Det er snakk om veldig begrensede opplag, og vi har med vilje ikke villet tapetsere bybildet med uteplakater. Både fordi papiret ikke tåler det, og fordi vi vil ivareta et varig og eksklusivt preg som signaliserer kvalitetsprodukt fra USF, designeren og trykkeriet sin side. Et utvalg utesteder, kaffebarer og klubber får plakaten og vi gir den vekk til folk som kommer og vil hente.
Vi har aldri angret på at vi satte i gang med dette og må bare oppfordre andre til å gjøre bruk av alle de gode folkene vi har i det kreative feltet i Bergen. For oss er dette både god profilering av det USF står for og driver med, og plakatene i seg selv er fysiske historiske dokumenter som sier noe om vår kultur og samtid.
Generøs kulturscene
Akkurat nå er den aller nyeste plakaten ute – laget av Ronja Svenning Berge (se nederst på siden). Vi husket hennes filmplakater til «Verden venter» for noen år siden og måtte sjekke nærmere hva hun arbeidet med nå. Litt forskjellig, viste det seg, og vi skjønte at hun var det rette valget for vårplakaten 2019. Vi har tatt en prat med henne.
– Kort om deg, Ronja. Du bor nå i Os, men pleier en litt omflakkende tilværelse både geografisk og faglig sett?
– Ja, akkurat nå er det litt i overkant nomadisk, med Vestlandet og Trøndelag som primære knutepunkter. Jeg har jobbet på gård i sommersesongen de siste par årene, det er egentlig ganske optimalt å veksle mellom kroppsarbeid og det mer stillesittende.
– Hva er ditt inntrykk av fagmiljøet innenfor illustrasjon og grafisk design i Bergen?
– Inntrykket av kulturscenen i Bergen er at det er en generøs stemning, at folk for det meste hjelper hverandre frem og støtter hverandre, fremfor å albue seg forbi hverandre. Slik opplever jeg det i alle fall. Og så er den faglige kvaliteten høy, det er veldig mange flinke folk her. Jeg tenker at fagfeltet når det er som best er en symbiotisk del av den større kulturarenaen og en utveksling, og det ser jeg mye av i Bergen.
– Du jobber med både tegneserier, formgivning, film og illustrasjon. Er det bevisst for å ha flere bein å stå på inntektsmessig eller er det bare vanskelig å begrense seg?
– Inntektsmessig hadde det nok vært best å slutte med alt det der og begynne med noe helt annet! Tegneserie ble jeg forelsket i som liten, jeg håper jeg kan lage tegneserier i en eller annen form så lenge jeg lever – selv om det ikke er en stor del av inntektsgrunnlaget. Kunstutdanningen min dro meg mot illustrasjon og formgivning. Og så skrev jeg mastergrad om et filmprosjekt jeg var delaktig i under studietiden i Göteborg, og etter endt utdanning startet jeg produksjonsselskap sammen med disse filmfolkene. Der er vi få mennesker på mange oppgaver, så det er jo mildt sagt variert. Det er nok mer et tilfelle av veien-blir-til-mens-man-går enn en bevisst utstaket retning.
– Skisser og ferdige ting du legger ut på instagramkontoen din viser arbeider med mange fasetter, men med håndtegnede ansikter og mennesker i flertall. Hva inspirerer deg?
– For det første må jeg bare si at jeg er elendig på instagram, og på nettnærvær generelt. Jeg vet at jeg må bli bedre på å legge ut ting hvis jeg skal fortsette å jobbe med det jeg jobber med. Det er veldig mye lettere de gangene jeg representerer en større sammenheng enn bare meg selv. Mye av det jeg legger ut er skissearbeid til tegneserier, så da blir det mye mennesker. Det meste jeg gjør flyr under radaren, og det er jo helt idiotisk når en er «sin egen vare», som det så fint heter. Men ja. Det meste inspirerer, holdt jeg på å si. Akkurat nå er det en gigantisk kraftutbygging i et fjellområde jeg er veldig glad i, og behovet for å samle det jeg ser og erfarer ned på papiret i tekst og bilde, prøve å si noe om det som forhåpentligvis treffer utenfor de som er direkte rammet, og som er relevant inn i diskusjonen om utbygging og uberørt natur. Og inn i selve arbeidet inspirerer alltid musikk.
– Hva er drømmeprosjektet ditt, tror du?
– At en arkeolog eller paleontolog eller biolog ringer og spør om jeg vil være med og formidle materialet de jobber med. (Og at jeg får være med i felt!) Å få grave seg inn i stein, bein og naturforvaltning i arbeidstiden. Formidling av spennende forskning, det er drømmeprosjekt. Generelt opplever jeg at det meste blir spennende når man graver seg inn i det. Og at det blir ekstra meningsfylt når formidlingsdelen kommer inn.
– Du ble umiddelbart veldig glad da vi kontaktet deg om dette oppdraget. Hvorfor det?
– Fordi jeg har hatt så mange gode opplevelser på Verftet, og gjerne drar frem USF som et eksempel på fantastiske ting i Bergen når jeg snakker med folk som jobber innenfor kultursektoren. Det er en atmosfære som sier «velkommen», i stedet for å si «vi er egentlig litt for kule for deg, men ok…». Det er et sted som både oppleves veldig generøst og åpent (det er i alle fall mitt inntrykk), og som samtidig holder høy kvalitet, og det er en vinnende kombo i min bok i alle fall.
Sjekk Ronjas instagramkonto @ronjasvenningberge
Plakaten er trykket av Bodoni. Det er et begrenset opplag og vi gir vekk et antall eksemplarer. Følg med på facebook og websiden vår for hvilke dager du kan komme og hente. Anbefalt ramme er f.eks. IKEAs Ribba 50×70 uten passepartout.
Byrådet anbefaler Bystyret å ikke godkjenne boligbygging på nabotomten vår
Torsdag 24.01.2019
Byrådet anbefaler ikke Skanska sitt forslag om boligbygging på Kjødetomten og Dikkedokken. Bystyrets vedtak om å sette av tomten til kulturformål følges dermed opp. – Dette er fantastisk sier kulturhussjef Ivar Vogt.
Byrådet sier at Skanska legger frem en del gode løsninger for en eventuell boligbygging på området, men viser til at en videre kulturutvikling av tilgrensende områder rundt det unike tilbudet ved USF vil forsterke USF og den eksisterende kulturaksen som går fra USF til DNS og KODE. En slik satsning vil styrke sentrum ved å tilby en variasjon av unike kulturtilbud. En videreutvikling av området til rene kulturformål vil også bygge opp under offentlig tilgjengelighet til sjøfronten og redusere eventuell støy ved etablering av boliger.
Saken skal videre til behandling i komité og bystyre.
Dette er en viktig milepæl i arbeidet med å etablere kulturkvartalet: – USF og alle som har arbeidet for dette er veldig glade for at politikerne og administrasjonen sammen med oss ser viktigheten og verdien av å satse på kultur i dette området, og anerkjenner at tomten har en vesentlig offentlig interesse. Nå vil vi sette i gang med fornyet energi og begynne å detaljere planene og organiseringen fremover, sier Ivar Vogt.
Vi leter etter en ny kollega
Tirsdag 08.01.2019
VI SØKER DIGITAL MARKEDSFØRER – deltid.
Vi skal satse sterkere på digital markedsføring av arrangementer og søker etter en person som skal bygge, utvikle, gjennomføre og analysere salgsstrategier gjennom sosiale medier, nyhetsbrev og Googles verktøy.
ANSVARSOMRÅDER
Ansvar for arrangementspromotering, primært i digitale kanaler.
Planlegging, gjennomføring, analyse og evaluering av kampanjer og salgsprosesser.
Skape engasjement og vekst i digitale kanaler.
Tilpasse innhold for ulike målgrupper.
Overvåke bransjetrender og utviklingen av tredjepartsløsninger for å kartlegge nye arbeidsverktøy og markedsføringsmuligheter.
Til enhver tid ha oversikt over trender og utviklinger innen søkemotorer og sosiale medier .
KVALIFIKASJONER
Relevant utdanning og/eller erfaring.
Erfaringsbasert kompetanse i digital markedsføring, herunder god innsikt i betalte og organiske spredningsstrategier i sosiale medier og søkemotorer.
Fortrolighet med å arbeide i Facebook BM, og med integrasjon, retargeting, automatisering og konvertering i Mailchimp.
God kjennskap til musikk/kulturmiljøer og forståelse for målgrupper og preferanser i musikk/kulturfeltet.
Meget god norsk skriftlig formidlingsevne.
Beherske bilde- og videobehandling for bruk i sosiale medier.
EGENSKAPER
Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner.
God ordenssans.
Evne til å ta ansvar og jobbe selvstendig.
Kunne jobbe effektivt, systematisk og strukturert i et aktivt miljø.
Serviceinnstilt og engasjert i oppgaven.
Evne til å bygge gode relasjoner internt og eksternt.
Nysgjerrighet og evne til å finne, utforske og anvende nye løsninger og arbeidsverktøy.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr:
50% stilling med mulighet for økning i stillingsprosent.
Lønn etter avtale. Tiltredelse etter avtale
Kortfattet søknad og CV sendes til ivar.vogt@usf.no. Attester taes med til et eventuelt intervju. Er det noe du lurer på, ring kulturhussjef Ivar Chelsom Vogt, mobil 93412707.
Søknadsfrist 1. februar
USF Verftet er Bergens største flerscenehus for musikk, kunst, film og scenekunst. Det er høy aktivitet på 5 scener og stedet har ca 135000 besøkende årlig. I USF-huset finner en også Norges største samlokalisering for kreative virksomheter, som står for en stor andel av kunst- og kulturproduksjonen i Bergen og Vestlandet.