Ny USF-plakat er ute nå
Publisert Fredag 25.01.2019
Ronja Svenning Berge står bak den nye USF-plakaten. Snart ser du den på utvalgte steder i byen. Ta den med deg hvis du liker den!
Det er lenge siden USF har annonsert noe på papir. Vi gikk over til digital programinformasjon så snart vi hadde muligheten. Det var flere grunner til det. Det var lettvint, effektivt, miljøvennlig og mye billigere enn å kjøpe annonser i aviser og trykke programhefter og flyers som allikevel gikk i bosset. Så vi har levd papirløst i over 10 år, og hatt det helt fint. For et par år siden bestemte vi oss likevel for å lage sesongplakater. Vi hadde fulgt med på aktiviteten blant unge bergensbaserte designere og illustratører og så at kreativiteten og kvaliteten var skyhøy. Vi ville støtte disse dyktige folkene, og vi savnet den klassiske 50x70cm-plakaten med kvalitetstrykk og skikkelig papir – en sånn du vil ha på veggen hjemme.
(Vi gir bort et antall eksemplarer av plakaten. Du kan hente den i Kafé Kippers i dagene fremover).
Vi vil ha USF-plakat, tenkte vi og kontaktet Tord Torpe som vi kjente fra designinkubatoren på USF. Han var med, og ga oss bakoversveis allerede da han viste oss de første skissene.
I august 2016 kom den første plakaten fra trykkeriet og folk var henrykt. Tord lagde også neste plakaten for våren 2017. Og siden har vi fortsatt. Robert Høyem og Fredrik Rysjedal lagde de tre neste. Det er snakk om veldig begrensede opplag, og vi har med vilje ikke villet tapetsere bybildet med uteplakater. Både fordi papiret ikke tåler det, og fordi vi vil ivareta et varig og eksklusivt preg som signaliserer kvalitetsprodukt fra USF, designeren og trykkeriet sin side. Et utvalg utesteder, kaffebarer og klubber får plakaten og vi gir den vekk til folk som kommer og vil hente.
Vi har aldri angret på at vi satte i gang med dette og må bare oppfordre andre til å gjøre bruk av alle de gode folkene vi har i det kreative feltet i Bergen. For oss er dette både god profilering av det USF står for og driver med, og plakatene i seg selv er fysiske historiske dokumenter som sier noe om vår kultur og samtid.
Generøs kulturscene
Akkurat nå er den aller nyeste plakaten ute – laget av Ronja Svenning Berge (se nederst på siden). Vi husket hennes filmplakater til «Verden venter» for noen år siden og måtte sjekke nærmere hva hun arbeidet med nå. Litt forskjellig, viste det seg, og vi skjønte at hun var det rette valget for vårplakaten 2019. Vi har tatt en prat med henne.
– Kort om deg, Ronja. Du bor nå i Os, men pleier en litt omflakkende tilværelse både geografisk og faglig sett?
– Ja, akkurat nå er det litt i overkant nomadisk, med Vestlandet og Trøndelag som primære knutepunkter. Jeg har jobbet på gård i sommersesongen de siste par årene, det er egentlig ganske optimalt å veksle mellom kroppsarbeid og det mer stillesittende.
– Hva er ditt inntrykk av fagmiljøet innenfor illustrasjon og grafisk design i Bergen?
– Inntrykket av kulturscenen i Bergen er at det er en generøs stemning, at folk for det meste hjelper hverandre frem og støtter hverandre, fremfor å albue seg forbi hverandre. Slik opplever jeg det i alle fall. Og så er den faglige kvaliteten høy, det er veldig mange flinke folk her. Jeg tenker at fagfeltet når det er som best er en symbiotisk del av den større kulturarenaen og en utveksling, og det ser jeg mye av i Bergen.
– Du jobber med både tegneserier, formgivning, film og illustrasjon. Er det bevisst for å ha flere bein å stå på inntektsmessig eller er det bare vanskelig å begrense seg?
– Inntektsmessig hadde det nok vært best å slutte med alt det der og begynne med noe helt annet! Tegneserie ble jeg forelsket i som liten, jeg håper jeg kan lage tegneserier i en eller annen form så lenge jeg lever – selv om det ikke er en stor del av inntektsgrunnlaget. Kunstutdanningen min dro meg mot illustrasjon og formgivning. Og så skrev jeg mastergrad om et filmprosjekt jeg var delaktig i under studietiden i Göteborg, og etter endt utdanning startet jeg produksjonsselskap sammen med disse filmfolkene. Der er vi få mennesker på mange oppgaver, så det er jo mildt sagt variert. Det er nok mer et tilfelle av veien-blir-til-mens-man-går enn en bevisst utstaket retning.
– Skisser og ferdige ting du legger ut på instagramkontoen din viser arbeider med mange fasetter, men med håndtegnede ansikter og mennesker i flertall. Hva inspirerer deg?
– For det første må jeg bare si at jeg er elendig på instagram, og på nettnærvær generelt. Jeg vet at jeg må bli bedre på å legge ut ting hvis jeg skal fortsette å jobbe med det jeg jobber med. Det er veldig mye lettere de gangene jeg representerer en større sammenheng enn bare meg selv. Mye av det jeg legger ut er skissearbeid til tegneserier, så da blir det mye mennesker. Det meste jeg gjør flyr under radaren, og det er jo helt idiotisk når en er «sin egen vare», som det så fint heter. Men ja. Det meste inspirerer, holdt jeg på å si. Akkurat nå er det en gigantisk kraftutbygging i et fjellområde jeg er veldig glad i, og behovet for å samle det jeg ser og erfarer ned på papiret i tekst og bilde, prøve å si noe om det som forhåpentligvis treffer utenfor de som er direkte rammet, og som er relevant inn i diskusjonen om utbygging og uberørt natur. Og inn i selve arbeidet inspirerer alltid musikk.
– Hva er drømmeprosjektet ditt, tror du?
– At en arkeolog eller paleontolog eller biolog ringer og spør om jeg vil være med og formidle materialet de jobber med. (Og at jeg får være med i felt!) Å få grave seg inn i stein, bein og naturforvaltning i arbeidstiden. Formidling av spennende forskning, det er drømmeprosjekt. Generelt opplever jeg at det meste blir spennende når man graver seg inn i det. Og at det blir ekstra meningsfylt når formidlingsdelen kommer inn.
– Du ble umiddelbart veldig glad da vi kontaktet deg om dette oppdraget. Hvorfor det?
– Fordi jeg har hatt så mange gode opplevelser på Verftet, og gjerne drar frem USF som et eksempel på fantastiske ting i Bergen når jeg snakker med folk som jobber innenfor kultursektoren. Det er en atmosfære som sier «velkommen», i stedet for å si «vi er egentlig litt for kule for deg, men ok…». Det er et sted som både oppleves veldig generøst og åpent (det er i alle fall mitt inntrykk), og som samtidig holder høy kvalitet, og det er en vinnende kombo i min bok i alle fall.
Sjekk Ronjas instagramkonto @ronjasvenningberge
Plakaten er trykket av Bodoni. Det er et begrenset opplag og vi gir vekk et antall eksemplarer. Følg med på facebook og websiden vår for hvilke dager du kan komme og hente. Anbefalt ramme er f.eks. IKEAs Ribba 50×70 uten passepartout.