Bristol Silence
Historien om Bristolorkesteret – som senere ble til Kringastingsorkesteret
Komponist og bassist John Andrew Wilhite-Hannisdal flyttet fra New York til Oslo i 2014, og har siden det etablert seg som en usedvanlig interessant og allsidig kunstner. Wilhite-Hannisdal er opptatt av å skape stykker i tydelige filosofisk-politiske kontekster. Dette har blant annet ledet han til å få oppført en opera om Pariserkommunen, og til å lage musikk med torsk i samarbeid med Havforskningsinstituttet.
Wilhite-Hannisdal skal nå ta for seg historien til Bristolorkesteret, som ble stiftet i 1930-tallet og fungerte under den tyske okkupasjonen av Norge, og senere ble til Kringkastingsorkesteret.
Verket fokuserer på tematikker som inspirerer refleksjon rundt musikernes roller (aktive eller passive) under krigstiden – høyaktuelle spørsmål med hensyn til dagens situasjon i Europa.
Med et ensemble bestående av 11 musikere hadde «Bristol Silence» urpremiere på Hotel Bristol i Oslo under Motvindfestivalen i juni. I høst skal prosjektet også ut på turné, og kommer til Bergen Jazzforum og USF Verftet fredag 17. november.
ROBYN STEITZ & SOFIA JERNBERG sopran HANS P. KJORSTAD fiolin
KLAUS HOLM, JULIE KJÆR & TORBEN SNEKKESTAD saksofon ERIK KIMESTAD PEDERSEN trompet
ANE MARTHE SØRLIEN HOLEN & ANDREAS WINTHER perkusjon FERDINAND BERGSTRØM gitar
AYUMI TANAKA piano JOHN ANDREW WILHITE-HANNISDAL kontrabass & komposisjon
Tekster fra: J.A. Wilhite-Hannisdal og Fred Moten
Rådgivning med forskning og tekster: Finn Iunker og Harald Herresthal